Dizel Araçlarda Turbo Arızası
Dizel araçlarda turbo arızasını anlamak için öncelikle turbonun ne olduğunu ve nasıl çalıştığını bilmek önemlidir. Turbo, egzoz gazlarının oluşturduğu enerjiyi kullanarak motorun performansını artıran bir bileşendir. Bu enerji, iki temel sistem üzerinden sağlanır: birincisi turbo motorun egzoz emme kısmının doğrudan egzoz manifolduna bağlanması, ikincisi ise metal bir hortum aracılığıyla egzoz manifolduna bağlanmasıdır.
Turbo sisteminin verimli çalışabilmesi için egzoz gazlarının yüksek miktarda olması gereklidir. Bu durum genellikle motorun yüksek devirlerde çalışmasıyla sağlanır. Motor gücünün bir kısmı turbo hareketi için kullanıldığından, turbo devreye girdiğinde bu güç geri kazanılır. Ancak, sıkıştırılan hava ısındığı için soğutulması gerekir. Soğuk hava, sıcak havaya göre daha yoğundur ve daha fazla oksijen içerir; bu da daha etkili bir yanma ve itme sağlar. Bu soğutma işlemi "intercooler" adı verilen bir cihaz tarafından gerçekleştirilir. Genellikle araçlardaki turbolar, motorun özelliklerine bağlı olarak 1500-3500 devir arasında etkili olur.
Dizel Araçlarda Turbo Arızası Nasıl Anlaşılır?
- Aracın çekişinde belirgin bir düşüş yaşanıyorsa, bu durum turbonun arızalandığını gösterebilir. Turbonun bozulması araca ciddi zarar vermez, ancak motor gücünden yararlanmayı engeller. Özellikle motor hacmi düşük olan araçlarda dik yokuşları çıkmak zorlaşır.
- Araç egzozundan maviye yakın renkte duman çıkıyorsa, bu yağ kaçaklarına işaret eder ve motor yağının azalmasına neden olur. Bu durum motor yağ basıncının düşmesine yol açabilir ve hemen çözülmesi gereken ciddi bir sorundur.
- Gaz verme sırasında ani kesiklikler ve kontrolsüz basınç hareketleri yaşanıyorsa, turbo arızası ortaya çıkmış olabilir.
- Aşırı gürültülü çalışma, gaz pedalına basıldığında normalden daha fazla ses ve vınlama duyulması turbo arızasına işaret edebilir.
- Aşırı ısınma durumunda turbo salyangozunun içinde gaz sıkışması meydana gelir ve araçta güç kaybı yaşanır.
- Turbo milinin kırılması, genellikle turbo yağlamasının yetersiz olmasından kaynaklanır. Turboya yağ getiren hortumun tıkanması, turbonun kuru kalmasına ve aşırı ısınarak milin aşınmasına, dolayısıyla kırılmasına neden olur. Bu durum egzoz gazında yoğunluk ve maviye dönük renk ile anlaşılabilir.
- Turboyu yağsız bırakmamak çok önemlidir çünkü bu durum turboya ciddi zarar verir. Motor durdurulmadan önce yaklaşık 10 saniye kadar beklemek, turbonun normal devre dönmesini ve yeterli yağlanmanın sağlanmasını temin eder.
|
Âbdar
20 Temmuz 2024 CumartesiAracımın çekişinde belirgin bir düşüş yaşıyorum ve dik yokuşları çıkmak zorlaştı. Acaba turbo arızasından mı kaynaklanıyor? Ayrıca egzozdan maviye yakın duman çıkması motor yağının azalmasına mı işaret eder? Turbo milinin kırılması durumunda başka hangi belirtiler gözlemlenebilir?
Cevap yazAdmin
20 Temmuz 2024 CumartesiMerhaba Âbdar,
Aracının çekişinde yaşadığın düşüş ve dik yokuşları çıkarken zorlanman, turbo arızasından kaynaklanıyor olabilir. Turbo arızaları genellikle motorun güç kaybetmesine ve performansın düşmesine neden olur. Egzozdan maviye yakın duman çıkması da motor yağının yandığını gösterebilir ve bu durum motor yağının azalmasına yol açabilir.
Turbo milinin kırılması durumunda ise şu belirtiler gözlemlenebilir:
1. Ani güç kaybı
2. Turbo şarj basıncında düşüş
3. Motor sesinde değişiklikler (özellikle hızlı bir şıkırdayan ya da metalik sesler)
4. Egzozdan siyah veya mavi duman çıkması
5. Turbo sisteminden gelen yağ sızıntıları
Bu belirtileri dikkatlice inceleyerek bir uzmana danışmanı tavsiye ederim. Umarım sorununu en kısa sürede çözersin. Kolay gelsin!