Hidrolik Direksiyon ArızalarıHidrolik direksiyon arızalarını incelerken, direksiyon sistemi, ön tekerlekler, süspansiyon, akslar ve şasi arasındaki ilişkiyi göz önünde bulundurmak gereklidir. Bu nedenle ortaya çıkacak problemler sürücüye direksiyon sisteminden kaynaklanıyormuş gibi görünebilir, ancak süspansiyon sistemi içindeki problemler arızanın asıl nedeni olabilir. Karar vermeden önce, direksiyon sistemi içinde yer alan problemleri göz önüne almak ve diğer olası tüm nedenleri araştırmak gerekmektedir. Hidrolik direksiyon arızaları mekanik direksiyon sistemlerindeki arızalar ile benzerlik gösterebilir. Kontroller sırasında kontrol edilecek alanlar aşağıdaki gibidir: Aşırı Direksiyon Simidi BoşluğuDireksiyon sisteminde birçok mafsal olduğundan, çok az bir boşluk olur. Bu nedenle, direksiyon parçalarının gevşemesi aracın bir tarafa doğru çekilmesine sebep olur. Bu durum lastiklerde anormal aşınmalara ve titreşimlere neden olabilir. Bilya ve Burç ArızasıDireksiyon sistemlerindeki bilya ve burçlar, direksiyon milinin hareket eden araçtaki sağa ve sola dönüşlerin ses yapması, direksiyonun zor dönmesi ve titreşimlerin hissedilmesi ile kendini belli eder. Eğer direksiyon dönüşlerde ses çıkarıyorsa burcun aşındığını gösterir. Direksiyon sağa ve sola dönerken zorlanıyorsa, direksiyon mili bilyasının arızalı olduğuna işaret eder. Direksiyon KutusuDireksiyon dişli kutusu içinde bulunan dişliler, araç hareket halinde iken yoldan gelen darbelerin etkisi ile boşluk oluşmasına ve bunun da ses yapmasına neden olabilir. Toz körüklerinin yırtılması ile içeri giren tozlar ve pislikler aşınmayı artırır. Direksiyon kutularının içindeki dişliler mutlaka yağlanmalıdır. Direksiyon Bağlantılarının Gevşekliğinin KontrolüAracın önü kriko yardımı ile havaya kaldırılmış iken ön tekerleklerin ileri, geri ve yana doğru hareket ettirilmesi ile kontrol edilir. Eğer bağlantılar arasında aşırı boşluk var ise bağlantılar veya tekerlek bilyaları büyük ihtimalle gevşemiştir. Tekerlek Bilyasının Gevşeklik KontrolüAracın önü kriko yardımı ile kaldırılarak, tekerleğin her birinin üstünden ve altından tutarak sallanması ile gevşeklik kontrol edilir. Eğer herhangi bir gevşeklik bulunursa aşınma vardır. Boşluk ayak freni uygulanarak tekrar kontrol edilir, eğer boşluk azalmış ise problem tekerlek bilyalarında değil başka bir sebeptendir. Hidrolik HortumlarHidrolik hortumlar dıştan gelecek darbelerden ve hidrolik sistem iç basıncından meydana gelecek ani basınç yükselmesinden dolayı zarar görmüş olabilir. Hidrolik yağın boşalması nedeni ile direksiyon sertleşir. Direksiyon hidrolik yağı beş yılda bir ya da her 100.000 kilometrede bir yenilenmelidir. Araç Üzerindeki KontrollerDireksiyon simidinin yukarı, aşağı, sağa, sola ve ileri, geri hareketi ve direksiyon simidinin ana mil üzerindeki bağlantısının iyi olup olmadığı ayrıca direksiyon kolonunun bağlantılarının sıkılığı kontrol edilir. Direksiyon Simidi Boşluğunun KontrolüAraç düz sürüş konumunda iken, direksiyon simidi hafifçe sağa, sola döndürüldüğünde ön tekerlekler dönmüyor ise direksiyon boşta dönme hissi veriyorsa bu sırada direksiyon simidi hareketinin boşa dönmesine direksiyon simidi boşluğu denilir. Bu boşluk her araç modelinde değişmek ile 30 mm'den fazla değildir. Boşluk fazla ise direksiyon simidi somunu yetersiz sıkılıkta; direksiyon dişlisinin aşınması; yanlış ayarlanmış olması; aşınmış bağlantı mafsalları; gevşek konsol bağlantıları, gevşek tekerlek bilyaları veya gevşek ana mil mafsalları neden olur. SonuçHidrolik direksiyon sistemlerinin doğru çalışması, araç güvenliği ve sürüş konforu açısından kritik öneme sahiptir. Bu nedenle, hidrolik direksiyon sisteminde meydana gelebilecek arızaların erken teşhisi ve düzenli bakım, büyük problemlerin önüne geçilmesi açısından önemlidir. Sürücüler, direksiyon sisteminde herhangi bir anormallik fark ettiklerinde derhal bir uzmana başvurmalıdır. |
Hidrolik direksiyon arızaları ile ilgili bilgiler oldukça faydalı görünüyor. Özellikle direksiyon simidinde oluşabilecek boşluklar ve bilya-burç arızaları hakkında dikkat edilmesi gereken noktalar çok önemli. Gevşek bağlantıların veya aşınmış parçaların, direksiyonun sağa sola dönmesini zorlaştırabileceği ve bu durumun sürüş güvenliğini tehlikeye atabileceği düşüncesi beni tedirgin ediyor. Peki, bu tür sorunları önlemek için düzenli bakım yapmanın yanı sıra, sürücüler günlük kullanımları sırasında nelere dikkat etmelidir? Örneğin, direksiyon simidinde veya tekerleklerde anormal bir durum hissettiklerinde ne yapmalılar?
Cevap yazGiriş
Meldâ, hidrolik direksiyon sistemlerinin düzgün çalışması için dikkat edilmesi gereken birçok önemli nokta bulunuyor. Bu tür sistemlerdeki arızalar, sürüş güvenliğini doğrudan etkileyebilir.
Düzenli Bakımın Önemi
Hidrolik direksiyon sisteminin düzenli bakımı, olası sorunları önlemek için kritik bir adımdır. Yağ seviyeleri, hortumların durumu ve bağlantı noktalarının kontrol edilmesi, sistemin sağlıklı çalışmasını sağlar.
Günlük Kullanımda Dikkat Edilmesi Gerekenler
Sürücüler, günlük kullanımları sırasında birkaç önemli noktaya dikkat etmelidir:
1. Direksiyon Tepkisi: Direksiyon simidinin ani tepkiler vermesi veya yavaş dönmesi durumunda, bu bir arıza belirtisi olabilir. Böyle bir durumda, aracı derhal bir servise götürmek gerekmektedir.
2. Sesi Dinlemek: Direksiyon simidini çevirirken anormal sesler, bağlantılarda bir problem olduğunu gösterebilir. Bu tür sesleri dikkate almak önemlidir.
3. Vibrasyon: Tekerleklerden gelen aşırı titreşimler veya direksiyon simidinin yerinde durmaması durumları, lastiklerin veya süspansiyon sisteminin kontrol edilmesi gerektiğini gösterir.
Sonuç
Meldâ, bu tür belirtilerle karşılaştıklarında, sürücüler hemen profesyonel bir yardım almalı ve sorunun kaynağını öğrenmelidir. Güvenli bir sürüş deneyimi için, bu tür önlemler almak hayati önem taşımaktadır.