Akü arızalarından bahsetmeden önce, akünün ne olduğunu ve işlevini anlamak önemlidir. Akü, aracın hareket etmesi için gerekli olan enerjiyi sağlayan kritik bir bileşendir. Aracın en hayati parçalarından biridir ve aküde meydana gelebilecek arızalar aracın çalışmasını engelleyebilir. Aracın çalışmaması durumunda, araçta elektriksel sistemlerle ilgili çeşitli arızalar ortaya çıkabilir. Akü arızaları genel olarak iki ana kategoriye ayrılır: fabrikasyon kaynaklı arızalar ve kullanıcı kaynaklı arızalar. Şimdi bu arızaları detaylı bir şekilde inceleyelim. Fabrikasyon Kaynaklı Akü ArızalarıFabrikasyon kaynaklı akü arızaları, aracın kullanımına başlanmasından kısa bir süre sonra ortaya çıkan arızalardır. Bu tür arızalar, marş anındaki voltajın düşmesi sonucu akünün arızalanmasına ve aracın çalışmamasına neden olabilir. Voltaj düşüklüğü nedeniyle akü, araca gereken elektrik miktarını karşılayamaz. Bu durumda, akü arızası meydana gelir ve araç servise götürülerek düzeltilmesi sağlanmalıdır. Kullanıcı Kaynaklı Akü ArızalarıKullanıcı kaynaklı akü arızaları genellikle sülfatlaşma ve aşırı şarj kaynaklı olarak ortaya çıkar. Her iki arıza durumunda da araç için yeterli marş akımı sağlanamadığında sülfatlaşma meydana gelir. Sülfatlaşma durumunda, redresör şarjı yapılmadan aracın kullanıma devam edilmesi aşırı şarj arızasına yol açabilir. Kullanıcı kaynaklı akü arızalarının bazı nedenleri şunlardır:
Akü Arızası Nasıl Anlaşılır?Araçtaki arıza durumunu anlamak için önce kontak anahtarını çevirdiğinizde marş sesi gelip gelmediğine bakılmalıdır. Eğer marş sesi var ancak araç çalışmıyorsa, ateşleme elemanlarında bir arıza olabilir. Ayrıca, araç yakıt sisteminde bir arıza veya marş motoru ya da volant dişlilerinde aşınma meydana gelmiş olabilir. Ancak araçta marş sesi gelmiyor ve araç çalışmıyorsa, bu fabrikasyon bir arızaya işaret edebilir. Marş motoru arızası gibi sistem bileşenlerinde aşınma, kutup başı kablolarının yerinden çıkması, şase kablosunun temassızlığı, kontak arızası veya akünün deşarj konumunda olması gibi nedenlerle akü çalışmayabilir. Arıza durumunda akünün yetkili servisler tarafından tamir edilmesi aracın sağlığı için oldukça önemlidir. Bu inceleme öncesinde bazı noktalara dikkat edilip problemi düzeltme durumu varsa, düzeltilmelidir. Ancak arızayı yetkili servislerin düzeltmesi her zaman için daha sağlıklı olacaktır. Aküdeki arızaları test etmek için görsel olarak aküyü kontrol etmek gerekir. El feneri yardımı ile akünün üzerinde deformasyonlar, akü kapağında yapışma veya çatlama gibi belirtiler aranmalıdır. Sonrasında ise akünün kutup başlarındaki durumu kontrol edilmelidir. Deformasyon veya erime gibi nedenlerle müdahale edilmesi gerekebilir. Özellikle artı kutup başı kontrol edilmelidir. Akünün kutup başlarında bulunan şişme gibi belirtiler akü arızasına işaret edebilir. Bu nedenle uzun süre bu konumda beklerse korozyon denilen akü kutup başı sülfatlaşma durumu ortaya çıkar. Kapalı akü sistemlerinde farklı olarak, açık sistem akülerde farklı düzeyde arızalar oluşabilir. Akü yüzeyinin kontrolünden sonra mutlaka kutup noktalarında hasar olup olmadığını bakılmalıdır. Zaman içerisinde oluşabilecek sarsıntılar nedeniyle aküye zarar veren hasarlar olabilir. Bunlar kırık ve çatlamalar gibi nedenlerle akü elektrik arızası verebilir. Araca istenilen kapasitede elektrik gelmediği durumlarda, akünün bakıma götürülmesinde fayda vardır. Akünün uzun ömürlü kullanılması isteniyorsa belirli periyotlarda aracın ve akünün bakımının yaptırılmasında fayda vardır. Aksi takdirde araç içerisinde ve akü içerisinde arızalar meydana gelir. Bu durum aracın sağlıklı kullanılmasına engel olur. |
Akü arızası yaşayan birinin aracın çalışmaması durumunda neler yapması gerektiğini anlamak için hangi adımları takip etmesi önemlidir? Mesela, marş sesi gelmediğinde ilk olarak hangi bileşenleri kontrol etmeliyim?
Cevap yazRafia, aracınız çalışmadığında ve marş sesi gelmediğinde ilk olarak aküyü kontrol etmeniz önemlidir. Akü terminallerinin sıkı ve oksidasyonsuz olduğundan emin olun. Eğer terminallerde bir sorun yoksa, akünün doluluk seviyesini ölçebilirsiniz. Akünüzde herhangi bir sorun yoksa, marş motoru ve alternatörü kontrol etmenizi tavsiye ederim. Ayrıca, sigortaları da gözden geçirerek herhangi birinin atıp atmadığını kontrol etmelisiniz. Bu adımlar sorunun kaynağını belirlemenize yardımcı olabilir.